سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه با دانشمندان بنشیند، با من نشسته و هرکس با من بنشیند، گویی با پروردگارم نشسته است [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 91 فروردین 15 , ساعت 12:12 صبح

چپ دستی
در
سالهای اولیه کودکی برتری جانبی دستها به شکل ثابت و استوار مشخص نمی شود. اما به تدریج به سمت برتری دست راست( راست برتری) و یا به سمت دست چپ( چپ برتری) و یا بدون برتری مشخصی( دوسو توان) رشد میکنند. تقریبا 90% کودکان راست برتر هستند 8 یا 9% چپ برتر و 1 یا 2% دوسو توان هستند. خود چپ برتری مشکلی در نوشتن کودک بوجود نمی آورد. آنچه سبب مشکلاتی در این دسته از کودکان می گردد، ناتوانی آموزشهایی است که برای آماده کردن کودک چپ برتر برای آغاز نوشتن به طرز صحیح در یک دنیای راست برتر، بکار میرود.از آنجائیکه دنیا، راست برتر است، بعضی والدین زمانی که متوجه میشوند که کودک 2 یا 3 ساله آنها برای دستکاری اجسام مثل خوردن با قاشق از دست چپ خود استفاده میکند به این امر بسیار اهمیت میدهند. مادری را تصور کنید که در سمت چپ کودک نشسته است، قاشق را با دست به کودک می دهد، در این حال نیز کودک از نزدیکترین دست خود یعنی دست چپ برای گرفتن قاشق استفاده می کند. در این وضعیت مادر متوجه می شود که کودک از دست چپ خود استفاده کرد در نتیجه آنرا مهم تلقی میکند اما وقتی به او گفته میشود که سعی کند در سمت راست کودک بنشیند و قاشق را از همان سمت به کودک بدهد متوجه میشود که کودک در این وضعیت، قاشق را با دست راست خود می گیرد و برای غذا خوردن از دست راست خود استفاده می کند. در این حالت کودک راست برتر قلمداد می شود.
یکی از سؤالاتی که معمولا والدین و معلمین مطرح می کنند این است که آیا من باید سعی کنم که چپ برتری کودکم را تغییر دهم و او را به سمت استفاده از دست راست سوق دهم؟ اگرچه تحقیقات قابل دسترسی کمی در این مورد وجود دارد با این وجود تجارب بالینی  نظریات زیر را مطرح می سازد.

(1)چنانچه کودکی دوسو توان باشد، یعنی از هر دو دست خود در دستکاری اشیا استفاده کند، دادن تمریناتی به او برای استفاده از دست راست، لازم است. کودک باید در مدرسه تشویق شود که نوشتن با دست راست را فرا گیرد.

(2) چنانچه کودک چپ برتر هست، ممکن است تلاش برای تغییر برتری دست او به کودک آسیب بزند. کودکان چپ برتری که نوشتن با دست چپ را تغییر داده و با دست راست می نویسند، تمایل دارند که هنگام نوشتن حروف و اعداد را معکوس کنند. اگر کودکی که در سن مدرسه است یاد بگیرد که عدد 3 را با دست چپ بنویسد ممکن است 3 را با دست راست معکوس بنویسد(1). از یک کودک 6 یا 7 ساله بخواهید که قطعه گچ را در هر دو دستش قرار دهد و چشم کودک را ببیند و از او بخواهید که به سرعت با هر دو دست عدد 4 را بنویسد در این حال کودک ممکن است با دست چپ عدد 4 را معکوس و بصورت (1) بنویسد و با دست راست غیر معکوس و صحیح بنویسد(4). احتمالا چنین نتیجه ای با عدد (3) نیز بدست می آید.

(3) در انگلیسی آموزش نوشتن از چپ به راست با دست راست، گرایش به نوشتن از راست به چپ با دست چپ را ایجاد می کند. ( در خط فارسی معکوس است). این تمایل در کودک نشان می دهد که چرا چپ برتری شدید موجب گم گشتگی فضائی، معکوس سازی و اغتشاش جهت یابی می شود.

(4) کودکی که چپ برتر است، باید اطمینان حاصل کند که هر عملی را که افراد راست برتر انجام می دهند او نیز میتواند انجام دهد اما برخی از کارها را باید بطرز متفاوتی انجام دهد. این تفاوتها شامل (1) کودک هنگام نشستن در پشت میز تحریر باید بجای تکیه دادن بازوی دست راست باید بازوی رست چپ را تکیه دهد(2) او باید پشت میز تحریری بنشیند که همان آزادی حرکتی که کودک راست برتر دارد تامین کند(3) موقعیت دست کودک چپ برتر بر روی نوشته معکوس دست کودک راست برتر است. یک کودک چپ برتر برای نوشتن با خط پیوسته، ورقه را به سمت چپ کج می کند تا بتواند آنچه را می نویسد، ببیند. ولی کودک راست برتر، ورقه را به صورت چهارگوش جلوی خود قرار می دهد تا بهترین نتیجه را بدست آورد.

در مورد مباحث مطروحه، مک منمی و اسمیت  متذکر شدند که کودکان راست برتر هنگام نوشتن خودکار را می کشند در حالی که چپ برترها فشار زیادی به خودکار وارد میکنند. آنها اظهار داشتند که:

برخی از کودکان چپ برتر در آموزش ترمیمی، نمرات بالاتر بدست می آورند زیرا آنها هرگز آموزش اولیه صحیحی دریافت نکرده اند بنابراین دستخطی که بی نهایت به عقب و چپ متمایل بوده و کج و معوج میباشد، در آنها رشد کرده است و خلاصه خط آنها نواقص و معایب زیادی دارد.

 منبع: اختلالات یادگیری تالیف جیمزچالفانت ،ترجمه دکتر زینب خانجانی   



لیست کل یادداشت های این وبلاگ