سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که عوض را باور کند ، در بخشش جوانمرد بود . [نهج البلاغه]
 
جمعه 90 شهریور 4 , ساعت 2:30 عصر

 

معرفی برنامه درسی تربیت بدنی و اهمیت  آموزش آن

        انسان از نظر خلقت برترین مخلوقات است که در نتیجه تربیت جسمی و روانی می تواند به مرحله کمال دست یابد. سلامت جسمانی، حتی برای یک زندگی عالمانه و عابدانه لازم است و تربیت بدنی می تواند بخشی از رسالت حفظ حیات زیستی انسان را بر عهده بگیرد، حفظ سلامتی ابعاد مختلفی دارد و بخشی از آن از طریق فعالیت بدنی و حرکت تامین می شود . هر جا که زندگی وجود دارد، حرکت هم هست ، حرکت حاصل تعامل پیچیده وبرآیند هماهنگی های جسم و ذهن و روح وروان فرد است .تربیت بدنی از اولین و قدیمی ترین مواد درسی تعلیم و تربیت است که از طریق آموزش فعالیت های حرکتی و ورزشی نقش عمده ای در تربیت کودکان و جوانان پیدا کرده است که در نبودآن تعادل و هماهنگی لازم در جسم و روح از بین می رود. عبادت، مطالعه ،تفکرو غیره از اعمال و فعالیت هایی هستند که به دریافت انرژی از جسم نیاز دارند و درعوض انرژی های دیگری نیز به ذهن و روح و روان یادگیرنده می دهند. بدن وجسم برای تامین انرژی انواع فعالیت های آدمی به تندرستی و سلامت عملکرد دستگاه های مختلف بدن نیاز دارد که آنهم از طریق فعالیت بدنی ونمود عینی آن یعنی حرکت ،تحقق می یابد.

        از نظراجتماعی تربیت بدنی ، بخشی از تجارب عاطفی و اجتماعی دانش آموز را تشکیل می دهدکه به شکل حرکت و بازی ، نمود پیدا می کند. تربیت بدنی نه فقط نیاز به تعامل و تماس اجتماعی را برآورده می سازد ، بلکه در ایجاد ارزش های مربوط به زندگی خوب و متعادل نیز سهیم است. آموزش اصول سلامتی و تندرستی، بخشی از تجربه آموزشی و اجتماعی یادگیرنده است . تربیت بدنی در ایجاد فرهنگ توجه به سلامتی و گذران صحیح اوقات فراغت ،سهیم است . بنابر این دستیابی به وضعیت بدنی سالم، متناسب وآماده و شرکت در فعالیت های گروهی واجتماعی ، بخشی از تربیت اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که از طریق برنامه تربیت بدنی و ورزش مدارس، تعمیم وگسترش می یابد.

        یکی از ارزش های مهم در زندگی ، رسیدن به " زندگی مطلوب [1]" است . یکی از روش های نیل به این ارزش مهم، حفظ سلامتی و تربیت بدنی است .

       امروزه ،کم تحرکی ناشی از زندگی ماشینی و ... زمینه ساز بروز برخی از ناهنجاریهای عضلانی اسکلتی ، اضافه وزن و کاهش حجم تنفسی در دانش آموزان شده است . چاقی به ویژه در کودکان یکی از دلایل مهم و شایع بیماری ها از جمله بیماریهای قلبی عروقی می باشد که علاوه بر تهدید سلامت عمومی دانش آموزان هزینه های درمانی گزافی را بر جامعه تحمیل می کند لذا ،توجه به تربیت بدنی و آموزش شیوه زندگی فعال به عنوان عامل پیشگیری نه تنها هزینه های درمان را کاهش می دهد بلکه از پیدایش ناهنجاری های عضلانی - اسکلتی جلوگیری به عمل می آورد. از طرفی دیگر با استناد به یافته های پژوهشی و ارتباط مثبت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با فعالیت های جسمانی ، ضرورت توجه به تربیت بدنی مدارس اهمیت دوچندانی یافته است .

         حوزه ی یادگیری تربیت بدنی از فعالیت بدنی و حرکت بطور مستقیم برای توسعه سلامت جسمانی،روحی و روانی و اجتماعی دانش آموز سود می برد.در تحقیقات متعددی که درزمینه اثرات فعالیت بدنی منظم صورت گرفته آثار مثبتی در ابعاد معنوی واعتقادی، جسمانی،روحی و روانی ، اجتماعی- تربیتی دانش آموزان مشاهده شده است . با فعالیت های بدنی و حفظ سلامت بدن، دانش آموزان ، ضمن ادای تکلیف الهی نسبت به بدن خود، درعبادت ، کار و خدمت به جامعه توفیق بیشتری حاصل می کنند. با استفاده از یک برنامه تمرینی در مهارت های مختلف حرکتی و ورزشی می توان به فواید جسمانی از قبیل کاهش ضربان قلب ، ارتقاء آمادگی قلبی _ تنفسی ،تنظیم بهینه متابولیسم ، افزایش دامنه حرکتی مفاصل وافزایش قدرت و استقامت عضلانی و... در دانش آموزان دست یافت.

        تربیت بدنی دارای اثرات مثبتی دربعد روانی از قبیل کاهش اضطراب و فشار روانی ،کاهش افسردگی و پرخاشگری و افزایش اعتماد بنفس، عزت نفس ، خود پنداره مثبت ، شادابی و نشاط در دانش آموزان است. دربعد اجتماعی نیز تربیت بدنی باعث ارتقاء روابط اجتماعی ، مسئولیت پذیری،هدایت و رهبری ،کارگروهی ، امید به آینده و امید به زندگی آنان می شود . برنامه درسی تربیت بدنی بنا به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سه دوره تحصیلی ( هفته ای دو ساعت ) فرصت مغتنمی برای رشد و تکامل متعادل ومتوازن ابعاد جسمانی ، شناختی و عاطفی دانش آموزان از طریق فعالیت های بدنی و حرکتی ، با رعایت استانداردهای تندرستی و موازین فرهنگی و اخلاقی است. تهیه چنین برنامه ای باید تابع قوانین علمی باشد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری به عمل آید. برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس هدایت چنین برنامه هایی را عهده دار است و به فراخور زمان، مکان ومخاطب خویش طرح های مورد نیاز را فراهم می آورد.

 



 


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ