سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چگونه کسی که نشانه های دین را نمی شناسد به بهشت برود؟ [عیسی علیه السلام]
 
پنج شنبه 90 مرداد 20 , ساعت 1:17 عصر

 

 

ر‌یاضیات ر‌یشه در قوه‌ تعقل انسانی و نقشی مؤثر در درک قانونمندی طبیعت دارد.

  ر‌یاضیات به عنوان علم مطالعه‌ الگوها و ارتباطات، هنری با نظم و سازگاری درونی، زبانی دقیق برای تعریف دقیق اصطلاحات و نمادها و ابزارکار در بسیاری از علوم و حرفه‌ها تعریف شده است.

وجه مهم ر‌یاضی توانمند سازی انسان برای توصیف دقیق موقعیت‌های پیچیده، پیش‌بینی و کنترل وضعیت‌های ممکن مادی- طبیعی، اقتصادی، اجتماعی است. بنابراین، توانایی به کارگیری ریاضی در حل مسائل روزمره و انتزاعی، از اهداف اساسی آموزش ریاضی می‌باشد.

ضرورت و کارکرد حوزه:

ر‌یاضیات و کاربردهای آن بخشی از زندگی روزانه جهت حل مشکلات زندگی در حوزه‌های مختلف به‌شمار می‌آ‌ید و دارای کاربردهای وسیع در‌ فعالیت‌های متفاوت انسانی است.

ر‌یاضیات، موجب تربیت افرادی خواهد شد که در برخورد با مسا‌ئل بتوانند به طور منطقی استدلال کنند، قدرت تجز‌یه و انتزاع داشته باشند و درباره‌ پد‌یده‌های پیرامونی تئوری‌های جامع بسازند.

از ا‌ین منظر، ر‌یاضی علمی است که نقشی‌ مؤثر در شناخت طبیعت و دقت بخشی به مفاهیم سا‌یر علوم را داراست و نشان دهنده‌ چارچوب اصلی روش‌ها‌ی تفکر و فهم انسانی است.

 

حوزه‌ی یادگیری علوم تجربی

علم تجربی حاصل تلاش انسان برای درک دنیای اطراف، و دانشی آزمودنی است که با ظهور شواهد و دلایل جدید در معرض تغییر قرار گرفته و از گستره‌ وسیعی از روش‌های تحقیق بهره می‌برد.

بدیهی است علوم تجربی هم در مرحله‌ تکوین و شکل‌گیری چارچوب‌های مفهومی و هم در عرصه‌ چگونگی کاربرد و عمل و تصرف در طبیعت در بستر گستره‌ دیگر حوزه‌های معرفتی بشر شکل می‌گیرد و نشو و نما می‌کند. از این رو، تعاملی انکارناپذیر با فلسفه، باورها و ارزش‌های پذیرفته شده‌ فرد و جامعه دارد.

با توجه به جهت‌گیری‌های این برنامه علم تجربی حاصل کوشش انسان برای درک واقعیت‌های هستی و کشف فعل خداوند است.

 

ضرورت و کارکرد حوزه:

پرورش علمی متربیان و برخوردار شدن ایشان از سواد علمی فنّاورانه در بُعد شخصی و فردی از لازمه‌های زندگی سالم و موفقیت‌آمیز، و در بُعد اجتماعی لازمه‌ بقای عزت مدار و توسعه‌ پایدار ایران اسلامی است.

 رشد و ارتقاء توان‌مندی‌ها و شایستگی‌های عقلانی، ایمانی، دانشی، مهارتی و اخلاقی متربیان در عرصه‌ علوم تجربی به شناخت و استفاده‌ مسئولانه از طبیعت به مثابه‌ بخشی از خلقت الهی با هدف تکریم، آبادانی و آموختن از آن برای ایفای نقش سازنده در ارتقاء سطح زندگی فردی، خانوادگی، ملّی و جهانی می‌انجامد.

تربیت علمی متربیان از یک سو، به دلیل نقش بی‌بدیل این امر در ایجاد بصیرت و بینش عمیق نسبت به درک دنیای اطراف و زمینه‌سازی برای تعظیم خالق متعال از طریق درک عظمت خلقت ضرورت دارد، و از سوی دیگر با عنایت به وابستگی روزافزون ابعاد گوناگون زندگی انسان به یافته‌ها و فراورده‌های علمی فنّاورانه ضروری می‌نماید.

 اگرچه پرورش سواد علمی فنّاورانه محور مشترک تمامی برنامه‌های آموزش علوم به شمار می‌آید، ولی بر اساس مبانی تربیت اسلامی، علاوه بر این محور، تعمیق و تعالی نگرش توحیدی و دست‌یابی به درک غایتمند از خلقت و به عبارتی باز کشف وکشف رمز و راز لایه‌های مادی هستی، از محورهای مهم تربیت علمی است.

حوزه‌ی یادگیری زبان‌های خارجی

 

آموزش زبان‌های خارجی بستر مناسبی را برای درک و دریافت و انتقال میراث فرهنگی و دستاوردهای دانش بشری در قالب‌های متنوع زبانی به صورت شفاهی، دیداری، و نوشتاری، برای مقاصد و مخاطبان گوناگون در مبادلات بین فرهنگی فراهم می‌کند.

 

ضرورت و کارکرد حوزه:

از آن جا که مراودات اجتماعی تحت تأثیر تعاملات جوامع بشری و رشد فنّاوری توسعه پیدا کرده و این دامنه هر روز افزایش پیدا می‌کند، برای برقراری ارتباط سازنده و آگاهانه ضروری است متربیان علاوه بر زبان مادری که به آنان امکان تعامل در سطح روابط میان فردی (خانوادگی، محلی و ملی) را می‌دهد، توانایی برقراری ارتباط با سایر جوامع و دستاوردهای بشری را در سطح منطقه‌ای و جهانی دارا باشند.

آموزش زبان خارجی علاوه بر کارکرد ارتباط میان فردی و بین فرهنگی، در توسعه‌ اقتصادی مانند صنعت گردشگری، تجارت، فن‌آوری، توسعه‌ علم،  و هوشیاری اجتماعی سیاسی مؤثر است.

آداب و مهارت‌های زندگی

آموزش‌های مرتبط با آداب و مهارت‌های زندگی در برنامه‌ درسی به عنوان فرصتی برای به‌کارگیری آموخته‌ها در موقعیت‌های واقعی زندگی و متناسب با تفاوت‌های فردی و شرایط و مقتضیات محلی، وظیفه‌ آماده کردن فرد برای ورود آگاهانه و مسئولانه به زندگی خانوادگی و اجتماعی را بر عهده دارد.

 آداب و مهارت‌های زندگی مکمل یکدیگرند و هر دو به دنبال آموزش آیین زندگی‌اند بدین جهت نباید مرزی بین این دو ترسیم کرد.


<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ