سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ـ در آنچه به علیّ سفارش کرده است ـ : ای علی! خواب دانشمند برتر ازعبادت عابد است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 90 بهمن 12 , ساعت 10:59 عصر

تفاوت زندگی اجتماعی انسان با دیگر جانوران

امتیازی که آدمی از دیگر موجودات دارد نیروئی است که می تواند با استفاده از آن در امور جزئی و کلی قضاوت کند و نیک را از بد و زشت را از زیبا جدا سازد و هر کس با مراجعه به وجدان خود به این حقیقت می رسد. ولی نکته قابل توجه این جاست که آدمی قدرت بر قضاوت را وقتی دارا است که بتواند حقا یق اشیاء را درک کند و با جستجو و آزمایش بتواند موجود مورد بحث را کاملا" بشناسد و در چنین موقع قضاوت عقل صحیح و قابل اجرا است ولی اگر عقل از درک حقیقت عاجز ماند و نتوانست به خصوصیات و شرایط موجودی پی در پی. در اینجا ناچار باید از نیرویی که خود سبب ایجاد آن شده و به مقام مزایا و جهات آن آگاهی دارد مدد گیرد و انسان موجود کاملی است که در میان سایر موجودات مزایای بی شعاری را داراست و بزرگترین و با ارزش ترین چیزی که موجب اهمیت و ارزش او شده نیروی اراده و اختیار اوست که می تواند ( بخودی خود ) کاری را تصمیم بگیرد و انجام دهد یا از انجام کاری خوداری کند و انسان دارای عقل و ادراکی است که می تواند با استفاده از آن بر قسمتی از مشکلات خویش فائق آید و نکته ی جالب توجه این جاست که چون عقل و شعور جانوران دیگر به پای انسان که اشرف مخلوقات می باشد نیست جانوران نمی توانند به خوبی درک کنند.
انسان دارای عقل و منطق و اندیشه و تدبر است با عقل و منطقی که خداوند بر انسانها نهاده مبی تواند به عبادت و راز و نیاز بپردازد و شاکر درگاه با عظمت او باشند.
در انسان ها رابطه ی صمیمی و عاطفی و دوستانه ای وجود دارد که حیوانات فاقد آن هستند و جانوران اگر احساس سرما کنند در پناهگاهی که خود ساخته اند پناه می گیرند و اگر احساس گرما کنند از جای گرم به جای سرد می روند بعضی از جانوران هم در فصل سرما یعنی زمستان به خواب عمیقی می روند که به این خواب خواب زمستانی می گویند ولی انسان ها به این شکل زندگی نمی کنند یک جانور برای بدست آوردن غذای خود حیوانات دیگری را شکار می کند به این ترتیب غذای خود را تهیه می کند. پس نتیجه می گیریم که تفاوت زندگی اجتماعی انسان با دیگر جانوران به کارها و اعمال آنها است و عقل
  و تفکر و تدبری که خداوند در انسانها نهاده و آنان را اشرف مخلوقات نیز نام نهاده است و انسانها دارای ایمان و و اراده ی راسخ هستند.  

پروردگارا : دادرس پریشان دلانی، مرهم زخم دیدگان، فریادرس بیچارگانی و محو کننده ی گناهانی حقا که ستایش از آن توست و ستایش فقط سزاوار توست.
به امید روزی که تمامی انسانها شاکر درگاه با عظمت حق تعالی باشند وسالم زندگی کنند .


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ