سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که از او چیزى خواسته‏اند تا وعده نداده آزاد است . [نهج البلاغه]
 
جمعه 89 آذر 12 , ساعت 3:59 عصر

 

سکته قلبی جوانان را نشانه رفته است
وقتی اعلام می شود روزانه 300نفر در کشور به دلیل بیماری های قلب وعروق فوت می کنندواز آن مهم تر این که جمعیت قابل توجهی از این افراد جوانان هستند دیگر نمی توان بی تفاوت بود که سن سکته قلبی در ایران به مرز 32سال رسیده است .
هر دردی درد قلبی نیست آگاهی نا کافی در میان نسل جوان در خصوص بیماری های قلب وعروق همیشه مشکل ساز بوده است والبته روزهایی است که این مشکل بیشتر به چشم می آید وآن هم این است که کمتر کسی اطلاعات دقیقی در خصو درد های قلب دارد دردهای قلبی با نشانه های زیر همراه است :
1-درد قلبی همراه با تیر کشیدن است وبه قفسه سینه فشار می آورد که معمولا پس از یک فعالیت کاری یا شرایط توام با استرس در افراد عادی خود را نشان می دهد واین در حالی است که بیماران قلبی حتی در حالت استراحت نیز دچار درد قلبی می شوند
2-درد های قلبی به غیر از مواردی که منجر به سکته یا انفارکتوس حاد قلبی می شوند معمولا کمتر از چند دقیقه طول می کشد این در حالی است که دردهای آزار دهنده ای که معمولا خانم های جوان برای چند ساعت در ناحیه قفسه ی سینه یا قلب خود احساس می کنند دردهای قلبی نیست .
3-تعریق سرد ،احساس اضطراب شدید،تهوع ،استفراغ وکاهش سطح هوشیاری از دیگر علایم دردهای قلبی است .
4-افراد دیابتی وسالمندان مراقب باشند بسیار اتفاق افتاده که دردهای قلبی در این افراد بدون علامت وبسیار مرموز است.
5-درجوانان علائم دردهای قلبی قدری متفاوت است وخیلی اوقات سکته حاد قلبی تنها با یک کاهش سطح هوشیاری واز حال رفتن ناگهانی خود را نشان می دهد.
علل سکته های زود رس به جرات می توان گفت که متخصصان قلب وعروق در تمام دنیا علل بروز سکته های زودرس قلبی را در عادات ورفتار روزمره ی مردم جستجو می کنند
زندگی کم تحرک: با خود تعارف نکنید شمای خواننده باید درطول هفته چند ساعت فعالیت ورزشی کنید .آیا ورزش می کنید؟خیلی ها رفتن به سر کار یا برگشتن از آن جارافعالیت ورزشی می داننداین اصلا درست نیست فعالیت ورزشی باید منظم وصحیح باشد تااز بروز سکته ها جلوگیری کند.
استعمال دخانیات : استعمال سیگار وتنباکو به هر شکل در کشور ما به ویزه در میان نسل جوان در حال افزایش است خیلی اوقات در محیط های مختلف جوان هایی را می بینیم که شاید سن وسالشان به 25سال هم نرسیده باشداما مدت هاست که سیگار می کشند این روزها هم که تنباکوی قلیان با طعم وبوهای مختلف به بازار آمده وجوانها هم غافل از بیماری های عفونی همچون هپاتیت و... حجم خیلی از دود آن هارا وارد ریه خود می کنند .
آلودگی هوا: کلان شهر ها همیشه دغدغه آلودگی هوا را داشته  ودارند در تحقیقات اخیر ثابت شده که اگر قلب کسی 70درصد دچار گرفتگی عروق کرونر باشد آلودگی هوا با مکانیسم اختلال در اکسیژن رسانی میزان این تنگی را به 90تا 100درصد افزایش می دهد وهمین نکته یعنی وقوع یک سکته حاد قلبی . پزشکان می گویند که اساسا هر نوع فعالیتی در شرایط بد آب وهوایی برای بدن مضر است حتی اگر آنچه صورت می گیرد یک فعالیت ورزشی باشد .
استرس پدر همه ی امراض :ریشه ی همه ی بیماری های جسمی وروحی را باید در استرس وعصبی شدن جستجو کرد افراد عصبی زودتر مریض می شوند وتحقیقلت علمی ثابت کرده است هر استرس از دو راه باعث بیماری قلبی عروقی می شود اول تحریک وترشح هورمون هایی که بار وارده به قلب را افزایش می دهند . این هورمون ها که نوراپی نفرین  مهمترین آن هاست خاصیت دیگری هم دارند وآن تنگی عروق عروق قلبی است که شخص را مستعد انفارکتوس قلبی می کند ودوم این که کاهش تحرک فعالیت های جسمی وورزشی باعث استرس می شود شخص عصبی ومضطرب از ورزش گریزان است واین موضوع در دراز مدت پیامد های خاص خودش را دارد پزشکان علت اصلی را در رژیم های غذایی نوین جستجو می کنند . این روز ها هر ساندویچ فروشی را که نگاه می کنی فقط جوان هارا می بینید ،پزشکان معتقدند که یکی از مهمترین علل کاهش دهنده سن سکته های قلبی حذف غذاهای آماده است .نمک زیاد چربی های ترانس بالا ،فیبر کم ونیترات فست فود ها ترکیباتی هستند که سلامت عروق از جوله سلامت غروق کرونر را تهدید می کنند تحقیقات ثابت کرده که مصرف حتی هفته ای یکبار فست فود نیز می تواند چنین پیامدی را داشته باشد در مقابل مصرف غذاهای دریایی ،رژیم حاوی فیبر کافی روغن های حاوی اسید های چرب امگا 3 از جمله روغن زیتون ،روغن کانولا ،روغن دانه انگور ومغز های بدون نمک اثری عکس دارند واز مهمترین رژیم های سالم غذایی محسوب می شوند .
روشی مطمئن برای تشخیص دقیق میزان خطر :چند سالی است که در ایران روش سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر توانسته این مشکل را بر طرف کند این روش که جزء پیشرفته تیرن والبته پرهزینه ترین ابزارهای تشخیصی بیماری قلب است به پزشک وضعیت کامل عروق کرونر را نشان می دهد ومی توان میزان قطعی خطر را به بیمار اعلام کرد . در این روش یک پروب بسیار باریک از طریق سیاهرگ ران یا بازو وارد بدن می شود وبا طی مسیر به سمت قلب با تزریق ماده  حاجب به عروق کرونر لحظه به لحظه از میزان خون رسانی آن تصویرمی گیرد .این روزها افراد با سن پایین که مشکوک به بیماری قلبی هستند کاملا نیازمند این روش هستند واین در حالی است که به دلیل باور های غلط واشتباه برخی افراد از این روش به دلیل پرخطر بودن آن گریزانند .

   منبع: برگرفته از سخنان دکتر کیوان رضوانی مجله خانواده شماره 232


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ