روش های تلفیق رویکرد فرهنگی تربیتی
بعضی دلالتها و زمینه های تجلی این دیدگاه در برنامه های درسی و مواد آموزشی مرتبط با تربیت علمی که می تواند مورد استفاده برنامه ریزان درسی علوم تجربی قرار گیرد عبارتند از:
1- توجه به مبدأ و منتهی:
· دیدگاه توحیدی در حوزه ی علم، خود را در چگونگی بیان گزاره ها متجلی می سازد. (طبیعت یا خلقت، هستی یا آفرینش)
· علم می تواند زمینه ساز تفکر نسبت به مسائل کلی تر جهان و خداجویی بشر باشد.
· غایت مندی جهان خلقت به جهان روح و معنا می بخشد.
2- توجه به علم و اخلاق:
· علم جویی بدون هدایت جویی ممکن است سبب گمراهی مضاعف انسان گردد.
· علم و اخلاق توأمان به رشد و رستگاری بشر می انجامد.
· سوء استفاده از علم امکان پذیر است (چه در حوزه ی فناوری و چه در حوزه ی اندیشه)
· علم عامل حلم و صمت و خشیت در عالم است.
3- توجه به حوزه ی عمل علم تجربی و توانایی ها و محدودیت های آن:
· علم پاسخگوی بسیاری از نیازهای آدمی و حل کننده ی بسیاری از مشکلات است.
· در عین حال علم پاسخگوی تمامی نیازها و حلال تمامی مشکلات نیست.
· علم تجربی تنها منبع معارف بشر و شناخت بشمار نمی آید.
4- توجه به هدف مندی علم:
· کسب علم نافع مورد تأکید است.
· هدف مندی کسب علم از هدف مندی خلقت انسان نشأت می گیرد.
5- توجه به ارتباط علم،اسلام و تمدن اسلامی:
· ارتباط، همراهی و عدم تقابل علم و دین از دیدگاه اسلامی امری پذیرفته شده و مورد تأیید است.
· اسلام علم آموزی را مورد تأکید قرار داده و آن را از جمله عبادات و مسؤلیت های فردی و اجتماعی قلمداد نموده و عزت مسلمین را در گرو آن می داند.
· تاریخ تمدن اسلامی نمایشگر شکوفایی همه جانبه ی علم و فن آوری در دوران شکوفایی خویش است.
· تحلیل علل و عواملی که به افول تمدن اسلامی و رکود علمی جهان اسلام منجر شد راهگشای حرکت های اصلاحی آینده است.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ